חרדת מבחנים

חרדת מבחנים
המאמר מותאם לבעלי ידע מוקדם ב NLP מרמת NLP Practitioner ומעלה.
חרדת מבחנים הינה תופעה כאובה שילדים, בני נוער, סטודנטים ואפילו אנשים בוגרים סובלים ממנה במשך שנים. החרדה משתקת, פוגעת בביצועים ואיננה מאפשרת לאדם לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.  תלמידים אשר סובלים מחרדת מבחנים בגיל צעיר מפתחים עם השנים אמונות מגבילות ביחס ליכולת שלהם להצליח לא רק בבחינות או לימודים אלא גם בחיים בכלל.
ל NLP כלים רבים היכולים לסייע בשחרור מחרדת המבחנים. הכלים פועלים בכל הרמות הלוגיות החל מהעצמה, חיבור למשאבים ושינוי התנהגות, עבור דרך אסטרטגיות, אמונות, ערכים ועד לרמת הזהות של האדם.
במאמר זה אציג גישת עבודה תהליכית שפיתחתי על בסיס ניסיוני בקליניקה. הגישה מתייחסת באופן ישיר לשחרור מחרדת מבחנים אך ניתן להרחיב אותה גם להקשרים נוספים.

להלן פירוט השלבים:
1. תיאום ציפיות – חשוב לבצע תיאום צפיות מול התלמיד ולעיתים גם מול הוריו, יש להבהיר שמטרת העבודה היא להביא את התלמיד למצב בו הוא מחובר למשאביו במהלך המבחנים, הוא מגיע למבחן במיטבו ומפיק את המקסימום של יכולותיו. לעיתים הוא יצליח במבחן יותר ולעיתים פחות אך גם כאשר הוא יצליח פחות הוא יישאר מחובר למשאבים שלו.
מטרת תיאום הציפיות היא חיבור למציאות וקבלת אי ההצלחה כאופציה אפשרית שהתלמיד מסוגל להכיל ולהתמודד עמה. כמובן שהמטרה היא שבמרב המקרים הוא יצליח במבחן הן בזכות העבודה שאתם תעשו אתו והן בזכות למידה והכנה נכונה בכלים לימודיים ואחרים.

2. בירור וספציפיקציה –יש לברר ולדייק מתי מופיעה הבעיה, באיזה מבחנים, מקצועות, מורות וכדומה. תלמידים רבים נוטים לעשות הכללות ולהפוך בעיה נקודתית לבעיה כללית, לדוגמא:
התלמיד חושש ממבחן בלשון אצל מורה ספציפית ואומר אני חרד ממבחנים. במצבים אלה חשוב לעשות את הבירור ולהגדיר את הבעיה כמקרה נקודתי. במידה ולא נעשה זאת והתלמיד ימשיך ויומר אני מפחד ממבחנים יהפוך המשפט לנבואה שמגשימה את עצמה.

3. חיבור למשאבים – לאחר תיאום הצפיות והבירור ובעיקר אם זמן הפגישה עומד להסתיים, מומלץ לבצע הליך של חיבור למשאבים – מעגל מצוינות, העברת יכולת, דמיון מודרך וכו.

4 . סווישים – לאחר הבירור (ריאיון להגדרת מטרה ושאלות מטא מודל) יש לכם מידע על הטריגרים המפעילים את החרדה. פעמים רבות הטריגר עשוי להיות אודיטורי (דיבור פנימי מחליש ו/ או טריגר אודיטורי חיצוני – "בוחן פתע" הקול של המורה, רשרוש הדפים וכדומה)
או ויזואלי (טופס המבחן, הפנים של המורה ועוד) – יש לבנות עם המונחה את האני העתידי –
זה שכבר פתר את הבעיה ויש לו את כל המשאבים, ולעשות סווישים במערכות הייצוג הרלוונטיות. יתכן שידרשו מספר סווישים.
העבודה עם סווישים בהם מופיעה דמות האני העתידי מסייעת לקדם את המונחה הן ברמת ההתנהגות והן ברמת הזהות, מכאן חשיבותן.
ארבעת השלבים הנ"ל יבוצעו בד"כ בתחילת התהליך (שתיים שלוש פגישות ראשונות) ויהוו עזרה ראשונה. לעיתים זה יספיק (לרוב כאשר התופעה בראשיתה וההשפעה נמצאת ברמת ההתנהגות בלבד) אך פעמים רבות שורשי החרדה יושבים על אחד או יותר (פעמים רבות על כל השלושה)
מהגורמים הבאים: הפחד מהפחד, אמונות מגבילות, רווח משני. יש לשלול או לטפל בכל אחד מהגורמים הנ"ל בסדר שאותו אתם המנחים תמצאו כמתאים.

5 . טיפול בפחד מהפחד – לעיתים החרדה ממבחנים מתחילה להופיע לאחר אירוע ראשון שבו המונחה חווה "בלק אווט" החל מאירוע זה בכל פעם שהוא ניגש למבחן (מסוג מסוים או בכלל) הוא מפחד שהאירוע יחזור על עצמו, הפחד משתק אותו ובכך הוא גורם לאירוע אכן לחזור. הטיפול המומלץ במקרים אלו הוא עבודה בטכניקה של קידוד מחדש (כפי שמתואר בספר Heart of the mind, C. Andreas & S. Andreas עמודים 55-70 )
בשיטה זו אנו ממפים שלושה אירועים בהם המונחה חווה את הפחד, ומבצעים ריפוי טראומה (או ריפוי מהיר לפוביה) לכל אחד משלושת האירועים. לאחר מכן בעזרת דמיון מודרך אנו מנחים את תת המודע להחיל את הקידוד החדש על כל האירועים הדומים שהתרחשו בעברו של המונחה.

6 . בירור האמונות המגבילות – פעמים רבות המונחים נושאים עימם אמונות מגבילות אשר מגבירות ואף יוצרת את מצב הלחץ והחרדה ולכן יש לשחרר ולשנות אמונות אלה.
לעיתים 4 הסעיפים הראשונים המתוארים לעיל עוזרים תחילה ואז יש נסיגה, הנסיגה נובעת בד"כ מהאמונות שלא שוחררו ולא טופלו (או מרווח משני כפי שיתואר בסעיף הבא). על כן תמיד יש לבדוק האם קיימות אמונות מגבילות ולטפל בהן. האמונות השכיחות שיופיעו במצבים האלה: "אסור לי להיכשל" "אני לא מספיק טובה" "אני לא יודעת מתמטיקה" " המורה שונאת אותי ולכן בכל מקרה תכשיל אותי" "מתמטיקה זה לגאונים אני הומנית" "אני ריאלית ולכן לא יכולה להצליח במבחנים רבי ומלל" ועוד ועוד ועוד……

7 . הכוונה החיובית והרווח המשני – טיפול בחרדת מבחנים שונה מטיפול רגיל בפוביה בעיקר בשל הכוונה החיובית ואף הרווח המשני שעומדים מאחוריו. כידוע טכניקת ריפוי מפוביה אפקטיבית כאשר אין רווח משני. לחרדת מבחנים יש לרוב רווח משני עצום הן ברמה הגלויה והן ברמה הסמויה, לדוגמא:
"אני לא מצליחה בגלל החרדה ולא בגלל שאני טיפשה", "אם יש לי חרדה ואני בהיסטריה המורים מעלים לי את הציון", "לאחר אירוע של בלק אווט אני מתקשרת
לאבא והוא מפנה את הזמן שלו ומקשיב לי" ועוד..
הבעיה העיקרית עם הרווח המשני זה שהוא באמת מושג כלומר האסטרטגיה עובדת!
למשל אם ההורים מצפים ממני שאצטיין יתכן שבשל חרדת הבחינות שלי ההורים ינמיכו צפיות ויניחו לי.
לכן חשוב לשוחח עם המונחה ולחשוף מה הוא באמת רוצה, לצד הרווח יש כמובן הפסד יש לשקף לו את כל זה. רבים מהמונחים הם אנשים צעירים אשר לא מבטאים את הרצונות שלהם אלא את הרצון של ההורים וגם בזה יש לגעת בעדינות ובתיאום עם המונחה לשקף להורים את המצב.
יש לערוך כמובן שיחה עם החלק ולצור הסכמי שיתוף פעולה אקולוגים.
זכרו – כל עוד הרווח המשני לא יקבל מענה בדרך אחרת השינוי לא יהיה אקולוגי ולא
יוטמע!
סיום התהליך – מומלץ לסיים בסימולציות עתידיות של הצלחה, חיזוק וחיבור נוסף
למשאבים ושימוש בטכניקות רגיעה נוספות כמו נשימות, הרפיה, דיבור פנימי מחזק, הדהוד,
מסע הגיבור ועוד.

 

מאת: טלי בן יעקב – בעלת המכללה להכשרת מאמני NLP , NLP-STEPS . NLP Master Trainer , ממקימי לשכת ה NLP הישראלית וחברה בוועד המנהל של העמותה. מאמנת אישית ועסקית חברת לשכת המאמנים, מובילת תהליכי שינוי.

בוגרים מספרים

מסלול ההסמכה המלא למאמני NLP ב - NLPSTEPS, עם המנחה טלי בן יעקב - מסלול מומלץ, חומרים בנויים בצורה מעולה, מובנת מאוד ופשוטה להבנה ויישום. מרצה מדהימה שאוהבת וקשובה למשתתפים, מסבירה, מנחה ומובילה לכיוונים חדשים ועמוקים.


ילנה ברונשטיין

NLP Trainer, מפתחת שיטת STAR

בחרתי בטלי - לאחר בחינה והשוואה של מכללות ומנחי NLP שונים בשל המקצועיות, מובנות, בהירות, והנעימות שבה הקורס והלימוד מתנהל - ואכן כך היה. קורס מקצועי בנוי היטב, בהיר מאוד ועשיר. טלי היא מנחה שיש לי עוד הרבה מה ללמוד ממנה. ממליצה בחום.


ליאורה נווה

מנחת סדנאות שינוי ומאמנת אישית, NLP Master Practitioner

קורס NLP במכללת NLP-STEPS אצל טלי בן יעקב - נהדר, מקצועי, תורם ומפרה. טלי נהדרת כל כולה נתינה ללומדים מתוך הבנה וידע עמוק של עולם ה NLP ומתוך אמונה ואהבה ללומדים.


ד"ר דינה קדוש

מרכזת מסלול וראש החוג לגיל הרך , NLP Master Practitioner

קורס NLP במכללת NLP-STEPS קורס תורם, מפרה ומפתח גם בהיבט האישי וגם בהיבט המקצועי. טלי היא מנחה מצוינת, קשובה, מקצועית, נינוחה, מאפשרת, מכילה ונעימה בכל מובן.


אורה אמסלם

מאמנת אישית, זוגית ומשפחתית - מנחת הורים, NLP Practitioner

קורס ה- Trainer של - NLPSTEPS , איכותי, מקצועי ועשיר. מי שעוסק ב NLP יעשה טוב אם יפרגן לעצמו את החוויה הייחודית הזו. לבוגרי המאסטר ברצוני להגיד, גם אם אתם רוצים להיות "רק מטפלים" ואין בכוונתכם לפתוח קורסים, אתם חייבים לעצמכם את לימודי הטריינר.


אסתי רוסט

NLP Trainer מאמנת אישית וזוגית, יועצת ארגונית

כמאמן אני מוצא יותר ויותר שימוש בטכניקות NLP ובכלים שלמדתי בקורס. הכלים הפרקטיים משרתים אותי נאמנה בעבודת האימון. טלי היא אדם מדהים והיא ידעה לפשט ולהתאים את מורכבות התהליך אלי באפן אישי.


נחום כץ

מאמן עסקי - NLP Practitioner

לאנשים אשר עוסקים בטיפול, יעוץ ותקשורת עם אנשים - כלי ה NLP פותחים אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות וערוצים ייחודיים למיקוד וקידום המונחה/ מתאמן/ מטופל. מומלץ לכל מי שעובד עם אנשים


ד"ר יועד צופיה

NLP Trainer - ד"ר לחינוך, יועצת ומאמנת בתהליכי שינוי ומיצוי הפוטנציאל האישי

אני ממליצה בחום על קורס ה - Trainer של טלי בן יעקב - NLPSTEPS, השילוב בין תכני ה NLP לתכני ה - SFM, מהווה חוויה של העצמה אישית ומקצועית. זוהי תכנית מנהיגות אישית בשילוב מצוינות מקצועית. מבחינתי זו הייתה השקעה בעתיד המקצועי שלי וזה שווה כל שקל.


שירי בן ארצי

NLP Trainer מאמנת רפואית בעלים של MCI בית הספר לאימון רפואי

השתתפות בקורס NLP עם טלי היה מאוד משמעותי עבורי. הקורס נתן לי כלים לשינוי אישי וגם כלים מקצועיים, המשמשים אותי בקליניקה . טלי מנחה מעולה! קשובה, מקצועית, גמישה . ממליצה לכל אחד – כארגז כלים לחיים ובמיוחד למטפלים, מאמנים, מורים וכל מי שעובד עם אנשים.


בלה שני

הדרכת הורים וייעוץ זוגי - NLP Master Practitioner

טלי אישה עם ידע רב, מקצועית, מפגינה ממלכתיות, רוגע ובו בזמן אסרטיביות בהירות ושיטתיות. טלי היא לגמרי מודל לחיקוי ומפגינה את מה שהיא מלמדת. למרות שכבר עשיתי טריינר והייתה לי תעודה, רציתי ללמוד ולספוג תכונות אלה. אני ממליצה בחום ללמוד אצלי טלי את קורס הטריינר - ויש לי למה להשוות.


יהודית נבעה

NLP Trainer מטפלת ומנחת קורסי הכשרה - NLP , דמיון מודרך והתמקדות.

קורס הטריינר בהובלת טלי בן יעקב ובהנחייתה היה איכותי, מקצועי, מעניין ומעצים. בזכותה העליתי את היכולות והמיומנויות שלי לרף הגבוה ביותר, ממקום "טוב" למצוינות. טלי כיוונה גבוה ולא התפשרה על פחות מזה. היא הובילה כל אחת מאתנו ליצירת חזון אישי ברור לגבי תמונת העתיד שלה וזה חולל שינוי. והכל בדרכי נועם ונדיבות אין קץ.


יעלי גורדון

NLP Trainer מנחת סדנאות, מספרת סיפורים

בקורס "עבודה עם זיכרונות וריפוי טראומה" פגשתי את טלי, מנחה מקצועית שאין שני לה, יחס אישי ,טכניקות וחומר ברמה הגבוהה ביותר. התרשמתי מהקורס והרמה המקצועית הייחודית במיוחד בעולם מרובה קורסים ומידע. מקצועיות, יחס אישי והעמקה זה מה שהרגשתי בכל תקופת הלמידה, שהייתה ללא ספק מאתגרת ומהנה.


רחלי שם טוב

NLP Master Practitioner

המרצה טלי בן יעקב, מהווה מודל לחיקוי. הרהיטות בהסברים, בהדגמות, היחס האישי, האכפתיות שכל אחת מאתנו תצליח בגדול. וכמה מילים על הקבוצה - רמת המשתתפים גבוהה, מצאתי חברים לחיים, אנשי מקצוע שיוכלו להמשיך וללוות אותי הלאה ולהוות עבורי כתובת להתייעצות הדדית.


אסתי רוסט

NLP Trainer מאמנת אישית וזוגית, יועצת ארגונית

קורס מקצועי ואיכותי המועבר בצורה מושלמת, מקנה כלים וטכניקות פרקטיים המאפשרים טיפול, העצמה וצמיחה אישיים ולמונחים אחרים. הכל מתבצע באווירה נעימה ובהובלה מקצועית ובטוחה של המרצה, טלי בן יעקב, מומלץ מאוד לכל איש טיפול המעוניין למקסם את יכולותיו.


איתן שחרור

יועץ חינוכי - NLP Master Practitioner

קורס הטריינר אפשר לי להתמקצע ברמה של הבנה עמוקה ויכולת שימוש בכלים, במיומנויות, בעקרונות ובטכניקות וכן לפתח כלים וטכניקות חדשות בהתאם לגישת ה - NLP. הקורס הקפיץ את היכולת שלי לעבוד באופן גמיש ומותאם לצרכי הלקוחות המגוונים שלי. טלי אשת מקצוע מדופלמת ב - NLP !


טליה וינברגר

NLP Trainer, אשת חינוך בכירה, מנחת הורים.

הקורס "עבודה עם זיכרונות וריפוי טראומה" הוא קורס חובה לכל אנלפיסט שעובד.ת עם מטופלים. המידע חיוני מאוד לכל עבודת נלפ באשר היא ומוגש בצורה מעמיקה ויסודית. טלי היא מנחה בחסד, גם בעבודת זום, מצליחה לגעת בכל אחת ואחד מהלומדים. היא מביאה גישה צנועה ונעימה, ועונה על כל שאלה בפירוט, בחוכמה ובהמון ניסיון. מומלץ מכל הלב.


ענת ריב"א

NLP Master Practitioner

אני ממליצה בחום על הקורס "עבודה עם זיכרונות וריפוי טראומה". טלי מנחה מעולה! מקצועית וניכר הניסיון הרב והמגוון שלה. טלי רהוטה ברורה שיטתית וקשובה. ומשרה ביטחון על הלומדים. קורס טראומה הוא מאתגר מעניין ואצל טלי גם מהנה. ממליצה בחום.


חנה סתיו קוטשר

פסיכולוגית תעסוקתית - NLP Master Practitioner

הקורס - "עבודה עם זיכרונות וריפוי טראומה" אין לי מילים לתאר מה הקורס הזה פתח בפניי. עולם שלם של ריפוי של ״מטה קסם״. הפידבקים של האנשים שעברו איתי תהליך עם הכלים האלו עוצמתיים ולא רגילים. ממליצה לכל מטפל, מאמן לעבור את ההכשרה הזו.


הגר מסיקה

מנהלת, מאמנת - NLP Master Practitioner

לימודי nlp אצל טלי זאת חוויה מסוג אחר ולמדתי כמה תארים ותחומי דעת שונים, כאן זה שונה. טלי אישה מיוחדת משכמה ומעלה, מלאת הבנה ואמפטיה לקבוצה ולפרט, בפתיחות, בהומור בריא ומשחרר לצד עומק בחומר.ב סיימתי את המאסטר עם ריפוי אישי וכלים מקצועיים להתמודדויות שונות בחיים שכל אחד ואחת זקוקים לו.


אסתר מזרחי

מאמנת - NLP Master Practitioner

הקורסים יסודיים ומאורגנים היטב. החומרים הלימודיים ניתנים בצורה מרוכזת וברורה. טלי, מורה ומנחה מצוינת! תמיד עונה על שאלות, נותנת הסברים מדויקים, מרחיבה ונותנת ידע ומידע מכל הלב בנדיבות ובהירות. יודעת מתי להעמיק ומתי לשים את הגבולות. אותנטית ומקצועית, מרגישים שהnlp זורם אצלה בדם.


מיכל יהושע

מטפלת בהומאופתיה קלאסית, תטא הילינג - NLP Master Practitioner

הייתה לי הזכות ללמוד את הקורס "עבודה עם זיכרונות וריפוי טראומה". קורס יוצא מין הכלל מכל הבחינות, ברמה מקצועית גבוהה ביותר, מתוקתק מא' עד ת', פשוט תענוג מומלץ לכל מנחה ומאמן NLP


איציק קשת

מאמן אישי הוליסטי וסופרוויזר - NLP Master Practitioner

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו

וקבלו תכנים מעשירים מעולם ה-NLP לתיבת המייל